Een antwoord op je loopbaanvragen! Ben je vastgeroest?
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 augustus 2018 

Een antwoord op je loopbaanvragen! Ben je vastgeroest?

Klagende mensen zijn eigenlijk helemaal geen leuke mensen. Een beetje klagen over het werk mag best, je brengt er meestal op een dag ook heel wat tijd door. Het kan toch ook niet altijd goed gaan of 100% op rolletjes lopen? Maar helpt het uiten van ontevredenheid je om een antwoord te krijgen op je loopbaanvragen?

En als het jou, of de omgeving opvalt dat je wel heel veel aan het klagen bent? Dan is het tijd om er wat aan te doen zodat je de regie zelf in eigen hand houdt. Geen invloed hebben op situaties is een grote ergernis van velen en door zelf actie te ondernemen voorkom je dat.

Herkenning

Werk je ergens al een aantal jaar en heb je het gevoel dat je stil staat? Zijn er collega’s die sneller carrièrekansen krijgen dan jij? Lig je structureel niet met je baas op één lijn? Ben je iedere dag heel moe als je thuiskomt van je werk? Praat jij vaak met een negatieve toon over je werk of werkgever? Heb je het idee dat je talenten onvoldoende aan bod komen? Kortom: ben je nog wel gelukkig in je baan?

Het is heel goed om jezelf deze vraag eens in de zoveel tijd te stellen. Feitelijk zou je dit voor andere belangrijke gebieden ook kunnen doen, zoals: relaties, financiën, gezondheid etc. Want door jezelf vragen te stellen sta je er even bij stil. En in stilte hoor, zie, denk en voel je meer. Een dergelijk zelfonderzoek kan je in de meeste gevallen al heel veel opleveren. Vooral als je dit steeds verder gaat trechteren.

Trechteren

Het nader identificeren van datgene waar je onvrede over hebt is stap twee. Je maakt het hierdoor specifieker en hoe specifieker hoe prettiger het is om er daarna iets mee te doen. Een voorbeeld: stel je bent niet tevreden over je baan als accountant bij een adviesbureau. Trechter van groot naar klein, dus eerst van de omgeving:

  • Marktomgeving van de accountant: wat zijn de ontwikkelingen?
  • Consultancy: wat maakt het adviseren interessant voor jou? Hoe zijn je klanten?
  • Afdeling: Hoe is je afdeling georganiseerd? Hoe is de interne samenwerking? Is het duidelijk wat er van je wordt verwacht?
  • Vakgebied: Wat spreekt je aan in je werk als accountant?
  • Persoonlijk: Hoe ben je als accountant? Hoe komt je persoonlijkheid tot uiting in je werk? Wat is je talent als accountant?

Goed, dit is een eenvoudig voorbeeld van hoe je beter in kaart krijgt wat er positief en minder positief is in je werk. Zoals je ziet zijn de loopbaanvragen die je jezelf stelt open van aard en niet richtinggevend. Je geeft uiteindelijk richting met de uitwerking. Overigens, raad ik je aan om dit uit te schrijven na een moment van rust om te voorkomen dat je schrijven een reactie is op een specifieke gebeurtenis. Zorg voor een objectief stuk want daar heb je het meeste aan. Actie zorgt voor een reactie.

Actie zorgt voor een reactie

Nu je in kaart hebt waardoor je niet blij bent in je werk is het tijd voor actie. Dit is een belangrijk onderdeel van regie nemen. Ik raad je aan om eerst in je directe omgeving (vrienden, familie, collega’s die je in vertrouwen kan nemen) te praten over wat je dwars zit. Zij kunnen je vaak al waardevolle inzichten geven door zaken van een andere kant te belichten, er verdiepende vragen over te stellen of mogelijk zelfs al oplossingen aan te dragen. Zeker als je een baan hebt is het van belang dat je niet te snel conclusies verbindt aan je onderzoek of gesprekken. De mogelijkheid om met je werkgever in gesprek te gaan wordt vaak onderschat, maar is niet minder belangrijk. Zit je onvrede in de manier van leidinggeven? Dan zou je dit bijvoorbeeld tijdens de voortgangsgesprekken met je leidinggevende kunnen bespreken. Doe hetzelfde als het werkinhoudelijke zaken of samenwerking in het team betreft. Door het bespreekbaar te maken valt er vaak een hoop last van je schouders af.

Jouw loopbaanvragen en de ander

Een onderdeel tijdens dit proces wat absoluut niet mag worden overgeslagen is het vaststellen waar het probleem zit. Zit het bij de ander, of bij jou? Hiermee bedoel ik te zeggen dat met de vinger wijzen naar de werkgever, collega’s etc. niet de oplossing van je probleem is. Je onvrede kan net zo goed een persoonlijke uitdaging voor je zijn en zitten de antwoorden van je loopbaanvragen dus ook meer bij jou. Denk bijvoorbeeld aan beter leren communiceren, meer doen met de tijd die je beschikbaar hebt (leren efficiënter te werken) en meer planmatig te werken. Binnen de coaching blijkt dit toch vaak een onderliggende uitdaging te zijn. Dat is echter niet erg, zolang je dit onderkent en bereidt bent om hier wat aan te doen. Vooruitgaan in je loopbaan is namelijk werken aan jezelf op inhoudelijk en persoonlijk gebied. En hoewel dat soms een beetje pijn kan doen is het ook heel mooi.

Over de schrijver
Dagelijks actief met loopbaanvraagstukken en coaching
Reactie plaatsen