Burn-out: wat merk je en wat doe je?
Burn-out: wat merk je en wat doe je?
25 februari 2019 

Burn-out: wat merk je en wat doe je?

Vandaag zoomen we in op een populair begrip uit de hedendaagse literatuur en een veelvoorkomend werk gerelateerd fenomeen, namelijk het hebben van een burn-out. Wellicht dat je hier zelf al eens direct mee in aanraking bent gekomen, bij jezelf of in je omgeving. Erg vervelend, maar zeker geen zeldzaamheid! Ongeveer 10% van de Nederlanders, zowel jong als oud, heeft last van burn-out gerelateerde verschijnselen. Nu is het goed om jezelf eerst even af te vragen hoe jij naar het begrip burn-out kijkt. Stellen mensen met een burn-out zich aan of zie je dit als een serieus probleem? Is dit alleen iets voor mensen die hun grenzen niet goed bewaken of kan iedereen dit overkomen? Moet je gewoonweg ‘even rust pakken en je batterij weer opladen’ of is er meer nodig in het geval van een burn-out?

Vind jij het nog lastig om een duidelijk beeld te schetsen van een burn-out en alles wat daarbij komt kijken, dan is het wellicht een goed om idee om kort de theoretische achtergrond en signalen van de burn-out door te nemen. Hier gaan we dieper in op de praktijk: hoe krijg je een burn-out en hoe kom je weer uit deze vervelende situatie?

 

Hoe ontstaat een burn-out?

Voorafgaand aan de burn-out vindt een sluimerend proces plaats wat jaren kan duren voordat we het daadwerkelijk over een burn-out hebben. Een proces van je ‘opgebrand’ en gestrest voelen, maar aan de andere kant is dit ook weer logisch binnen het werkende leven en stress is daarnaast ook helemaal geen ‘slecht iets’. Stress, en de bijbehorende reacties binnen je lichaam, maken je klaar voor actie, om te vechten of te vluchten in noodsituaties en geven je een energieboost. Erg handig!

Het kan echter ook voorkomen dat jij voor een langere periode te maken krijgt met stress, bijvoorbeeld door je vervelende baas die maar meer en meer blijft vragen van je. Je wil hier eigenlijk wel wat van zeggen, maar om je heen zie je dat andere collega’s dat ook niet doen. Dus je doet maar gewoon wat van je gevraagd wordt en je wil dit werk uiteraard ook goed en foutloos uitvoeren. Je merkt dat dit steeds meer moeite en tijd gaat kosten, maar ach dat hoort erbij want het zijn drukke tijden op kantoor en die rust die komt later wel.

Na verloop van tijd begin je te merken dat je ook thuis gevoelens van rusteloos- en gespannenheid ervaart en dat je begint op te kijken naar de maandag, want dan moet je weer. De weekenden zijn er enkel nog om ‘bij te komen’ en daarbij is even geen ruimte voor familie en vrienden. De focus ligt even op het werk want dat is nu nodig. Echter, doordeweeks begin je fouten te maken in je werkzaamheden en dit krijg je te horen van je baas. Je voelt extra druk en ziet door de bomen het bos niet meer. Je probeert zaken los te laten, maar dit lukt niet en je kan niet meer genieten. Op dit moment zou je aan de bel moeten trekken en kan er gedacht worden aan een burn-out.

Burn-out-work

 

Wat te doen bij een burn-out?

Bij een burn-out, welke langer dan negen maanden kan duren, treed jij in overleg met je huisarts, welke een psycholoog (en eventueel medicatie) als logische vervolgstap zal zien. Daarnaast kan een loopbaancoach je begeleiden, bijvoorbeeld op het gebied van overspannenheid en overbelasting. Tijdens het sluimerende proces voorafgaand aan de daadwerkelijke burn-out kan het contact met een loopbaanadviseur eveneens zeer helpend zijn. Het gaat hierbij over jouw gedragingen en je karakter. Een stuk bewustwording en het vinden van een nieuwe balans en nieuwe grenzen. Hier kan een coach jou de juiste tools voor overhandigen, specifiek voor jouw situatie om er zo voor te zorgen dat jij het (werk)plezier weer terugvindt.

Ben jij benieuwd wat een loopbaancoach voor jou kan betekenen, neem dan gerust contact met ons op!

Over de schrijver
Dagelijks actief met loopbaanvraagstukken en coaching
Reactie plaatsen