%%title%% Aida Model
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 september 2018 

Aida-model en solliciteren: een korte toelichting

Bedrijven hebben het steeds meer voor het kiezen. De onstuimige arbeidsmarkt laat je geen andere keus. Schrijf je sollicitatiebrief zo dat je opvalt. Hierbij kan je gebruikmaken van het bekende AIDA-model.

Opvallen met het AIDA-model.

AIDA-model opvallen

AIDA-model opvallen

Jouw brief zal de aandacht meteen moeten trekken.

Je kan hiervoor gebruik maken van een veel beproefde methode. Een methode die ook veel wordt gebruikt in de reclamewereld. Het AIDA-model. AIDA staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse opwekken en vasthouden), Desire (verlangen opwekken) en Action (duidelijk maken wat mensen moeten doen). Het model geeft de verschillende stappen weer waardoor jij als lezer over gaat tot actie. In het beste geval bestaat die actie uit jou opbellen en je uitnodigen voor het sollicitatiegesprek.

 

 

AIDA doet dit aan de hand van vier stappen:

  1. Attention: in de eerste fase wordt de doelgroep blootgesteld aan een boodschap. De bedoeling in deze fase is dat de doelgroep de boodschap opmerkt.
  2. Interest: in deze fase moet de interesse van de doelgroep worden opgewekt. De doelgroep moet de indruk krijgen dat de boodschap relevant voor hen is.
  3. Desire: in de volgende fase gaat het om verlangen. De doelgroep moet naast de interesse ook de intentie krijgen om een actie uit te voeren.
  4. Action: in de laatste fase voert de doelgroep de daadwerkelijke actie uit en is het doel van de boodschap bereikt.

Hoe val je dan op?

Je kan opvallen door in je opening aan iets te refereren. Dit kan een artikel zijn wat over de organisatie gaat, maar ook iets wat je op tv hebt gezien. Ik adviseer je om het niet té spectaculair te maken. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de functie waarop je reageert.

Een enthousiast begin is aantrekkelijker dan een saai begin…

AIDA-model inhoud

AIDA-model inhoud

Ondanks dat opvallen door iets wat hen prikkelt belangrijk is, is het de inhoud waar het om gaat.

Wek verlangen op door gebruik te maken van jouw bijzondere kwaliteiten. Maak er geen ‘oh, ik ben zo geweldig’ van, maar probeer wel vanuit toegevoegde waarde te spreken. Wat zorgt ervoor dat de werkgever je kandidatuur niet zomaar aan de kant kan schuiven? Wat jij hen kan brengen, daar hebben ze echt wat aan. Bij het behandelen van de motivatiebrief zal ik daar verder op in gaan.

Actie!

Je laatste alinea kan je bij uitstek gebruiken om de lezer van je brief geen andere keus te laten dan jou uit te nodigen voor een gesprek. Er mag best wel wat vertrouwen en zelfvertrouwen vanuit gaan. Afsluiten met ‘ik hoop’, mag natuurlijk best, maar gebruik dan ook nog ergens verderop in de zin het woord ‘overtuigd’ om ook zelfverzekerd over te komen. Het gaat om balans. Heb je humor? Gebruiken!

Over de schrijver
Dagelijks actief met loopbaanvraagstukken en coaching
Reactie plaatsen