6 tips om je middagdip tegen te gaan
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 maart 2019 

6 tips om je middagdip tegen te gaan

Iedereen heeft er weleens last van: de middagdip. Rond de klok van drie uur raak je in een middagdip. Even geen puf meer, je voelt al je vermoeidheid omhoog komen en je krijgt het niet voor elkaar om iets zinnigs op papier te zetten. Het liefste zou je nu een dutje willen doen. Helaas gaat dat dutje niet lukken. Je moet gewoon door met je werk, met een beetje pech heb je een belangrijke meeting op de planning staan. Hoe ga je die middagdip tegen?

Kom in beweging

In beweging komen is altijd goed. Zeker met een kantoorbaan beweeg je vaak te weinig op een dag. Voel je die middagdip aankomen? Kom dan juist in beweging! Loop een klein rondje, doe een korte workout achter je bureau of doe met je collega’s een officedansje. Je bent vast niet de enige die last heeft van een middagdip. Kom samen met collega’s in beweging, zet een opzwepend muziekje op en laat alles helemaal los. De ideale manier om samen uit de middagdip te komen!

Let goed op je voeding en drink genoeg

De oorzaak van je middagdip is vaak een te laag bloedsuikerspiegel. Grote kans dat je tijdens de middagpauze een flinke lunch hebt zitten wegwerken en je van jezelf moet wachten tot het avondeten met iets eten. Doe dit niet! Door de hele dag door kleine porties te eten, houd je je bloedsuikerspiegel op pijl. Blijft je bloedsuikerspiegel op niveau, heb je ook geen last van een middagdip. Daarnaast helpt het ook goed om goed te drinken. Drink dan geen koffie, maar water of thee. Voldoende vocht zorgt ervoor dat je fitter en energieker blijft.

Maak even een praatje

De middagdip voel je vaak goed aankomen. Om jezelf af te leiden en energie te geven kan het helpen om even een praatje te maken met een collega. Ga het dan niet hebben over ingewikkelde zaken, maar begin over small talk. Vraag wat je collega gaat doen in het weekend of avond. Zo kom je even los van je werk, verzet je je zinnen en krijg je weer wat frisse moed.

Kom los van je scherm en ga naar buiten

Zeker wanneer je veel achter een beeldscherm zit tijdens het werk, kan het heel erg helpen om tijdens je middagdip even los te komen van je scherm. Sta op, kom in beweging en ga naar buiten. Frisse lucht en verse zuurstof geeft je weer een boost energie. Door buiten even een rondje te lopen kom je meer te rust en haal je jezelf uit die middagdip.

Doe ademhalingsoefeningen

Het kan heel erg helpen om een paar minuten ademhalingsoefeningen te doen. Er bestaan veel verschillende apps waarmee je gemakkelijk ademhalingsoefeningen kan doen. Doe je oortjes in, sluit je af van de omgeving en focus je even helemaal op jezelf. Op die manier kom je overal van los en kom je helemaal tot rust. Dit kan je helpen om over die middagdip heen te komen en daarna weer fris en fruitig aan de slag te gaan.

Zorg voor voldoende licht op je werkplek

Een donkere werkplek kan ervoor zorgen dat je gemakkelijker een middagdip krijgt. Een donkere omgeving zorgt ervoor dat je lichaam gemakkelijker melatonine aanmaakt. Melatonine is een stofje wat ervoor zorgt dat je in slaap raakt. Een donkere omgeving zorgt er dus voor dat je sneller een middagdip krijgt.

Voorkom de middagdip!

Je middagdip bestrijden helpt om het werkplezier te behouden. Dag in, dag uit flink zitten gapen achter je bureau bevordert je werkplezier niet. Voorkom dus die middagdip! Doe dit samen met collega’s zo leer je elkaar ook beter kennen en maak je meer plezier met elkaar.

Gerelateerde informatie

Heb je deze blogs al gelezen:

Loopbaancoaching door JuistTalent

Bij JuistTalent kun je terecht voor gerichte loopbaancoaching. Wil je hulp bij het voorbereiden van je sollicatiegesprekken of het zetten van nieuwe stappen in je loopbaan. Vraag nu een gratis adviesgesprek aan.

 

Gratis Adviesgesprek aanvragen

 

Over de schrijver
Dagelijks actief met loopbaanvraagstukken en coaching
Reactie plaatsen