%%title%% 5 tips
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 december 2018 

5 tips voor je motivatiebrief die de kans op een gesprek vergroten

Is dat nodig om 5 tips te geven om een goede motivatiebrief op te stellen en wat de kans op een gesprek vergroot? Het lijkt erop dat door verschillende ontwikkelingen de waarde van de motivatiebrief bij het solliciteren afneemt. Mogelijk komt dit door de tijd waarin we nu leven, want deze is vluchtiger geworden.

Daarnaast zorgt de opkomst van nieuwe media ervoor dat er hippe varianten zijn bijgekomen die een sollicitatie ondersteunen. We leven verder ook in een tijd waarin het risico op het uitsluiten van mensen vooral door corporate bedrijven of overheidsinstellingen wordt vermeden. Dit brengt ook nieuwe vormen van solliciteren mee, zoals anoniem solliciteren. In deze blog geef ik een aantal tips die ervoor zorgen dat je met niet al te veel inspanning een top motivatiebrief produceert. 5 tips voor je motivatiebrief die de kans op een gesprek vergroten!

Belang van een goede motivatie

De mogelijkheden om te reageren op vacatures is in de meeste gevallen nog klassiek. Er wordt vaak gevraagd om te solliciteren als je interesse hebt in de vacature. Hier gaat het vaak al mis.

Solliciteren doe je, tenzij anders vermeld, door je CV in te sturen in combinatie met een motivatie, motivatiebrief of sollicitatiebrief. Deze combinatie zorgt ervoor dat degene die de sollicitatie beoordeelt een beeld krijgt van de opleidings- en werkachtergrond én leest waarom diegene graag in aanmerking komt, waar de aansluiting zit (en mogelijk nog niet) op inhoudelijk en op persoonlijk niveau. Dat is de kern. Als je de volgende tips, die je straks leest, meeneemt in je motivatie dan behandel je exact waar het om gaat. De lezer en beoordelaar van je sollicitatie haalt er verder nog wat meer uit, zoals:

  1. Hoe goed iemand heeft nagedacht over de sollicitatie
  2. Hoe serieus iemand overkomt door de aandacht die degene geeft aan de sollicitatie
  3. Wat het schrijfniveau is van de kandidaat

Een motivatie is ondersteunend en nog steeds blijkt in de praktijk dat de meeste sollicitanten die een afwijzing hebben ontvangen niet voldoen aan het profiel. Hiermee wordt dan toch nog meestal bedoeld dat iemand niet voldoet aan de harde criteria zoals opleidingsniveau en werkervaring. Geheel logisch wanneer de keuze groot is.

Maar geef de moed niet op beste sollicitant. De krapte op de arbeidsmarkt dwingt werkgevers als het ware om wat verder te kijken dan de neus lang is.

Het nieuwe solliciteren

Op 18 november 2018 las ik een artikel op NU.nl wat ging over het nieuwe solliciteren en nieuwe vormen van selectie. Leuk voorbeeld hiervan is een bedrijf die de recruiters niet meer met de sollicitant laat praten. De kandidaat krijgt direct het verzoek een aantal online opdrachten te maken waarin wordt getest op risicogedrag, intelligentie en concentratie.

Omdat er in sommige beroepscategorieën schaarste is zal er binnen die categorieën breder gekeken gaan worden naar het kandidaatprofiel (mens, competenties, gedrag, achtergrond). Een goede motivatie helpt jou een beter beeld van jezelf te geven dan enkel met het CV. Een vorm van het nieuwe solliciteren is ook het maken van een persoonlijk sollicitatiefilmpje (voor degene die hier handig in zijn). In dit geval gaat het nog wat verder door jezelf direct te presenteren in je persoonlijke omgeving. Ook dit helpt om het beeld van jezelf krachtig over te brengen.

Let op! Gebruik je dit medium, kijk dan goed bij wat voor type bedrijf je solliciteert en pas de stijl van je film aan.

Goed, voor de klassieke en mogelijk ietwat oude variant volgen 3 waardevolle tips.

Tip 1 Maak expliciet duidelijk waarom je bij het bedrijf wilt werken en maak gebruik van een link

Ga op zoek naar de link van een persoon die bij het bedrijf werkt en/of de link naar het bedrijf zelf en benoem deze. Bedrijven vinden het altijd mooi om te horen waarom je nu juist bij hun organisatie solliciteert. Het wordt vaak vergeten en dat is jammer. Vooral bij kleinere of familiebedrijven is een dergelijke toelichting noodzakelijk en een must.

Indien je niemand kent in je netwerk die daar werkt, dan zou je de link ook kunnen vinden in waar het bedrijf voor staat, de waarden, de visie, de wijze van communiceren, de uitstraling enzovoort. Refereer daaraan en laat zien dat je je hebt verdiept in de organisatie. Deze informatie tref je op de website van het bedrijf, artikelen op Google of in het vacatureprofiel.

Tip 2 Benoem duidelijk waar de aansluiting zit en waar die eventueel nog niet zit

Je kunt gebruik maken van een korte alinea waarin je uitlegt wat je hebt gedaan en vooral hoe je tot resultaten bent gekomen. Dat laatste is essentieel, want dat lees je niet terug in het CV en dat laat zien hoe jij je werk aanpakt. Deze punten worden vaak benoemd in de vacaturetekst en het verdient de aanbeveling om belangrijke punten hiervan te laten terugkomen. Bijvoorbeeld:

“De keren dat ik met ‘Bedrijf” in aanraking ben gekomen, is het mij opgevallen dat zij op een prettige, eerlijke en duurzame wijze met medewerkers en leveranciers omgaat. Vanuit sales- en persoonlijk perspectief zie ik op dit gebied belangrijke overeenkomsten.”

Tip 3 Laat jouw bijdrage zien

Teveel lees ik motivaties waarin een opsomming staat van wat de sollicitant allemaal kan. In de basis helemaal goed natuurlijk, alleen maakt je toekomstig werkgever hier misschien niet allemaal gebruik van. In dat geval is het overbodig en kom je teveel over als een verkoper. In plaats daarvan is het handiger om kenbaar te maken wat jouw bijdrage aan de organisatie, het team, of het doel van de functie is. Je haakt dan aan op tekst over wat je leuk aan de functie vindt. Het gaat hier meestal over het benoemen van competenties.

“Op het gebied van plannen maken en structuur aanbrengen zodat de organisatie duidelijk krijgt waar naartoe te gaan en hoe, hoop ik op mijn beurt snel een bijdrage te kunnen leveren.”

Tip 4 Laat wat van jezelf zien in je motivatiebrief

Dit hoef je niet per se in een nieuwe alinea te doen, maar mag je verweven in de verschillende alinea’s. Hoewel automatisering en robotisering hot topics zijn, blijkt dat dit vaak ondersteunende middelen zijn. De mens en het menselijk handelen heeft in de meeste beroepen gewoon nog een belangrijke functie. Laat dus zien wie jij als mens bent. Dit kan je doen door jouw specifieke aanpak te benoemen, maar ook door kort wat te vertellen over je persoonlijke situatie. Houdt het echter functioneel. Bijvoorbeeld:

“Mijn stijl is direct en overtuigend. Gesprekspartners ervaren een gesprek met mij als inhoudelijk relevant waarbij ze weten wat ze aan mij hebben. Als mens steek ik ook zo in elkaar en maakt transparant zijn onderdeel uit van wie ik ben.”

Werk ervoor

Werk aan je motivatiebrief

Tip 5 Motivatie op maat

Solliciteren is een arbeidsintensief proces. Vooral als je geen baan hebt en werkzoekend bent zal het een groot deel van je dag in beslag nemen. Logisch dat je dan een en ander standaardiseert.

Het idee echter dat je met een standaard motivatie je zal onderscheiden mag je direct uit je gedachten wissen. Dit werkt niet. Vind je een baan echt tof en vind je dat je er een goede achtergrond voor hebt? Maak er dan iets moois van! Echt, brieven worden nog gelezen.

Over de schrijver
Dagelijks actief met loopbaanvraagstukken en coaching
Reactie plaatsen